Skip to content
Kg CO₂-eq /

Bio-LNG
(Groengas)

Toelichting

Bij gebruik van LNG is er een verschil in de uitstoot per motortype. De vermelde emissiefactor is van toepassing voor wegvervoer. In de scheepvaart wordt 2,132 kgCO2/kg aangehouden voor lean burn of dual fuel motoren en 1,338 kgCO2/kg voor zeeschepen met dual fuel injection motoren. De CO₂ emissies tijdens gebruik worden gelijk aan nul gesteld vanwege het kort-cyclische karakter van de koolstof in deze brandstoffen. Er komt weliswaar wel CO₂ vrij, echter deze draagt niet bij aan de versterking van het broeikaseffect. Deze is opgenomen onder het kopje biogene emissies.

De emissies bij de productie (WTT) van de brandstof ontstaan door het opwerkingsproces en transport. De emissies tijdens het gebruik (TTW) zijn gevolg van vrijkomend methaan tijdens de verbranding.

Totaal (WTW)
0,029
Kg CO₂-eq / MegaJoule
Verbrandingsemissies (TTW)
0,004
Kg CO₂-eq / MegaJoule
Ketenemissies (WTT)
0,026
Kg CO₂-eq / MegaJoule
Biogene emissies
0,056
Kg CO₂-eq / MegaJoule
* Omrekenfactor: 49.0
Gewijzigd per
Kg CO₂-eq / MegaJoule
Datum
Totaal (WTW)
Verbrandingsemissies (TTW)
Ketenemissies (WTT)
Biogene emissies
1 januari 2025 1
29,155
7,105
22,050
134,946
1 januari 2024
70,119
8,624
61,446
134,946
1 januari 2021
70,119
8,624
61,446
-
1
Groot verschil met waarde uit 2021. De reden is dat bio CNG en BioLNG destijds ong onder noemer werd gerapporteerd door NEA, maar sinds kort apart.