Bio-LNG
(Groengas)
Toelichting
Bij gebruik van LNG is er een verschil in de uitstoot per motortype. De vermelde emissiefactor is van toepassing voor wegvervoer. In de scheepvaart wordt 2,132 kgCO2/kg aangehouden voor lean burn of dual fuel motoren en 1,338 kgCO2/kg voor zeeschepen met dual fuel injection motoren. De CO₂ emissies tijdens gebruik worden gelijk aan nul gesteld vanwege het kort-cyclische karakter van de koolstof in deze brandstoffen. Er komt weliswaar wel CO₂ vrij, echter deze draagt niet bij aan de versterking van het broeikaseffect. Deze is opgenomen onder het kopje biogene emissies.
De emissies bij de productie (WTT) van de brandstof ontstaan door het opwerkingsproces en transport. De emissies tijdens het gebruik (TTW) zijn gevolg van vrijkomend methaan tijdens de verbranding.
Bronnen
-
CEDelft, 2024, Biogene CO2-emissies
- 1
- Groot verschil met waarde uit 2021. De reden is dat bio CNG en BioLNG destijds ong onder noemer werd gerapporteerd door NEA, maar sinds kort apart.