Benzine
Plug-in hybride
Toelichting
Uitgegaan is van een middelgrote auto met bouwjaar 2017 of nieuwer (met bijbehorende wegtypeverdeling) die E10 tankt en gemiddeld 27% elektrisch rijdt. Een plug in hybride kan tot 40% zuiniger zijn dan een vergelijkbare auto zonder elektrische ondersteuning en accu. Uit metingen aan het praktijkverbruik van hybride auto’s die gebruikt worden als bedrijfvoertuig werd echter een zéér variërend minderverbruik aangetoond. De voertuigkilometers kan men om rekenen naar reizigerskilometers door te delen door het aantal inzittenden. Dat kan bij de reizen waar het aantal inzittenden bekend is. De gemiddelde bezettingsgraad van auto's is 1,31 (Bron 39).
Totaal (WTW)
0,124
Kg CO₂-eq / voertuigkilometer
Verbrandingsemissies (TTW)
0,084
Kg CO₂-eq / voertuigkilometer
Ketenemissies (WTT)
0,040
Kg CO₂-eq / voertuigkilometer
Biogene Emissies
-
Kg CO₂-eq / voertuigkilometer
Bronnen
-
Milieucentraal, 2024, Methodiek CO2 emissiefactoren personenvervoer auto
-
MIlieucentraal, 2022, Methodiek CO2 emissiefactoren personenvervoer auto
Gewijzigd per
Kg CO₂-eq / voertuigkilometer
Datum
Totaal (WTW)
Verbrandingsemissies (TTW)
Ketenemissies (WTT)
Biogene Emissies
Eenheid
1 januari 2025
0,183
0,138
0,045
-
voertuigkilometer
1 januari 2024
0,124
0,084
0,040
-
voertuigkilometer
1 januari 2023
0,125
-
-
-
voertuigkilometer
1 januari 2022
0,128
-
-
-
voertuigkilometer
1 januari 2020
0,125
-
-
-
voertuigkilometer