Veel gestelde vragen
Een vraag over CO2-emissiefactoren? Hieronder staan veelgestelde vragen over CO₂‑emissiefactoren. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact op via de vraagbaak voor zakelijke gebruikers of consumenten.
Emissiefactoren en jaren
Waarom worden emissiefactoren aangepast?
CO2emissiefactoren.nl heeft als doel om u zo veel mogelijk waarheidsgetrouwe emissiefactoren te geven. Daarmee krijgt u een zo goed mogelijk afwegingskader om uw emissies te berekenen, te vergelijken en keuzes te maken voor reductiemaatregelen.
Emissiefactoren worden voornamelijk aangepast wanneer de onderliggende kengetallen veranderen. Bijvoorbeeld als de productie van een bepaalde brandstof verandert, het gemiddelde wagenpark langzaam verschuift of wanneer de gas en elektriciteitsmix verandert. Een andere reden voor aanpassing is wanneer er nieuwe wetenschappelijke inzichten zijn waarmee een factor beter kan worden berekend. Dan krijgt de emissiefactor een update. De afgelopen tien jaar zijn er relatief vaak updates geweest, omdat er nog veel ontwikkelingen waren in de berekeningen van CO2. We verwachten dat er in de toekomst minder nieuwe updates zullen zijn om deze reden.
De factor die ik nodig heb is vrij oud. Wanneer wordt deze geüpdatet?
Wij evalueren de complete lijst jaarlijks en wijzen daarbij factoren aan die we graag zouden updaten. Voor een update zijn we echter afhankelijk van wetenschappelijk onderzoek van derden. Wij voeren dit onderzoek niet zelf uit. Updates vinden bij voorkeur plaats in januari, zodat gebruikers niet halverwege het jaar met een nieuwe berekening geconfronteerd worden. Heeft u een voorstel voor een update, dan kunt u dat ons laten weten via de vraagbaak.
De CO2-emissiefactor op de site is anders dan ik in mijn footprintberekening heb opgenomen. Wat moet ik doen?
Het kan zijn dat u een emissiefactor uit een andere bron hebt gebruikt. Ook worden emissiefactoren uit deze lijst soms (jaarlijks) gewijzigd. Het is van belang om de emissiefactor te gebruiken die hoort bij het jaar waarvoor u uw footprint opstelt. Controleer de historische data om te achterhalen wanneer deze factor is aangepast. Mogelijk gebruikt u nog een verouderde factor. Klopt de factor met het jaartal dan moet u deze niet aanpassen.
Van welk jaar moet ik de CO2-emissiefactoren gebruiken?
Wij publiceren jaarlijks (in januari) updates van CO₂‑emissiefactoren. Omdat het heel veel werk is om steeds met terugwerkende kracht met andere factoren te moeten rekenen, adviseren wij de nieuwe emissiefactoren pas te gebruiken bij het berekenen van emissies die daarna optreden. Een geüpdatete emissiefactor die is gepubliceerd in januari 2025 is dus geldig voor footprints over 2025. Voor de footprint van 2024 wordt met de factor van 2024 gerekend. Wanneer er nieuwe wetenschappelijke inzichten zijn waardoor een CO₂‑emissiefactor niet meer blijkt te kloppen, dan adviseren wij deze wel met terugwerkende kracht toe te passen.
Als emissiefactoren wijzigen, waar vind ik de historische data?
Historische data van 2020 tot nu zijn te vinden als u de emissiefactor aanklikt. Oudere historische data zijn als download beschikbaar via excel.
Gebruik van de emissiefactorenlijst
Moet ik Ad Blue opnemen in mijn emissie-inventaris?
Ad Blue is een additief en geen brandstof. We hebben deze wel in de lijst gezet, omdat er veel vraag naar is. Voor de meeste footprint-berekeningen is het echter niet nodig om dit additief mee te nemen. AdBlue wordt namelijk in kleine hoeveelheden bij diesel gemengd om de luchtvervuilende emissies terug te brengen. Rekening houdend met de mengverhoudingen blijkt dat het niet meenemen van AdBlue slechts een zeer kleine afwijking geeft in de totale footprint van een organisatie (als de hele vloot op AdBlue rijdt en de hele footprint bestaat uit diesel, dan is de afwijking naar schatting kleiner dan 0,85%). Hiermee is AdBlue een “niet materiële emissie”.
Hoe worden emissiefactoren bepaald?
Emissiefactoren worden aan de hand van wetenschappelijk onderzoek bepaald. Wij vinden het belangrijk alle emissiefactoren op eenduidige manier worden berekend, zodat deze vergelijkbaar zijn. Belangrijk om te weten is dat ook in wetenschappelijk onderzoek vaak aannames worden gedaan en randvoorwaarden worden gesteld, bijvoorbeeld over hoe landgebruik meegeteld moet worden.
Ik vind rekenen met emissiefactoren ingewikkeld. Kan dat niet eenvoudiger?
Er is een aantal tools op de markt om dit te vereenvoudigen. Deze werken allemaal met de officiële emissiefactoren van deze website. Zie de instrumenten-pagina.
Is de lijst CO2-factoren te koppelen met behulp van een API?
Nee helaas (nog) niet. De lijst is wel beschikbaar in Excel. Een api gebruiken en alles automatisch inlezen heeft als nadeel dat het niet goed zichtbaar is als factoren inhoudelijk veranderd zijn.
Hoe reken ik mijn CO2-footprint het meest nauwkeurig uit?
De meest nauwkeurige footprint krijgt u als u rekent met de directe verbruiksgegevens van energie en brandstoffen. Deze vindt u bijvoorbeeld op de facturen van leveranciers. Indien u daar niet over beschikt, kunt u de footprint ook benaderen door te rekenen met bijvoorbeeld de gereden kilometers.
Zijn emissiefactoren uit de lijst ook bruikbaar voor de CSRD?
Ja. De CSRD is een Europese Richtlijn die bepaalde ondernemingen verplicht te rapporteren over duurzaamheid in een duurzaamheidsverslag. De CSRD omvat ook verplichte rapportage eisen voor CO₂‑uitstoot, zowel van het bedrijf zelf als in de keten. De emissiefactoren uit deze lijst kunnen hiervoor gebruikt worden.
Hoe is de lijst CO2-emissiefactoren samengesteld?
De lijst CO₂‑emissiefactoren is een realisatie van een breed gedragen wetenschappelijk verantwoorde lijst van CO₂‑cijfers, op basis van algemeen geaccepteerde uitgangspunten. Zie voor verdere uitleg "Hoe werkt het' en 'Bronnen en Uitgangspunten'.
Wat is het verschil tussen WTW, WTT en TTW?
- Well-to-Tank (WTT) zijn de emissies in de voorketen van de activiteit; bijvoorbeeld door winning en productie van brandstoffen.
- Tank-to-Wheel (TTW) zijn de directe emissies van de activiteit; bijvoorbeeld gebruik van brandstof in een voertuig.
- Well-to-Wheel (WTW) = 1 + 2; de uitstoot van zowel de voorketen als de directe emissies samen
Is de lijst CO2-emissiefactoren beschikbaar in Excel?
Jazeker, de excel is te downloaden via de site.
Mag ik de CO2-emissiefactorenlijst zomaar gebruiken?
Ja, de lijst is openbaar en gratis toegankelijk. Vermeld dan wel de bron: www.co2emissiefactoren.nl
Zijn er ook databases voor factoren buiten Nederland?
Sommige landen hebben soortgelijke websites, zoals www.co2emissiefactoren.be. Een redelijk volledige lijst met internationale emissiecijfers voor elektriciteit is te vinden op www.carbonfootprint.com/international_electricity_factors.html. CO2emissiefactoren.nl kan echter geen enkel oordeel geven over de juistheid en het up to date zijn van deze andere databases.
Zijn emissiefactoren uit de lijst ook internationaal bruikbaar?
Deels. De gepresenteerde emissiefactoren zijn berekend in Nederlands wetenschappelijk onderzoek en representatief voor de Nederlandse situatie. Deze onderzoeken zijn gebaseerd op internationale standaarden en data. Hierdoor zijn vele emissiefactoren ook internationaal prima bruikbaar, zonder dat er grote afwijkingen in het eindtotaal zullen optreden.
Hieronder een kort overzicht:
- Specifiek voor Nederland: Elektriciteit, Aardgas, Biogas en Warmte
- Bruikbaar in West Europa: Personenvervoer
- Bruikbaar in Europa: Brandstoffen voertuigen, Brandstoffen energieopwekking en Goederenvervoer
- Wereldwijd bruikbaar: Koudemiddelen en Overige emissies
Bij internationaal gebruik van co2emissiefactoren.nl adviseren wij om altijd eerst te onderzoeken of er betere cijfers voorhanden zijn in de landen waarvoor u een emissie-inventaris opstelt. Is dat niet het geval, dan helpt bovenstaande opsomming u om keuzes te maken.
Het gebruik van emissiefactoren
Wat is een emissiefactor?
Een CO2-emissiefactor is een rekenfactor waarmee je de klimaat-impact van producten, diensten en processen kunt berekenen. Met CO₂-emissiefactoren worden de eenheden (zoals liters) dus omgerekend naar CO₂-emissies.
Zijn er ook emissiefactoren voor een draaiuur van bedrijfsmiddelen zoals een mobiel werktuig, net als een vervoerskilometer in een personenauto?
Nee, deze verbruiken zijn zeer verschillend. Indien u de emissie daarvan wilt berekenen, dient u uit te gaan van het gemeten brandstofverbruik van het bedrijfsmiddel.
Wat is het verschil tussen reizigers-en voertuigkilometers?
Binnen de categorie Personenvervoer wordt er soms onderscheid gemaakt tussen voertuigkilometers en reizigerskilometers. Een reizigerskilometer is een eenheid voor de afstand die een individuele reiziger met een bepaald vervoermiddel aflegt, en een voertuigkilometer een eenheid voor de afstand die een vervoermiddel aflegt. Om de uitstoot per reizigerskilometer uit te rekenen is de emissie van een voertuig gedeeld door het gemiddeld aantal inzittenden van het betreffende voertuig. U kunt beide eenheden gebruiken naar gelang de data die u ter beschikking hebt. Weet u bijvoorbeeld hoeveel bezoekers er komen, dan kunt u het beste met reizigerskm rekenen.
Wat is het verschil tussen CO₂-emissiefactoren en CO₂-equivalentiefactoren?
CO2-equivalentiefactoren worden gebruikt om de effecten van andere gassen die ook het broeikaseffect versterken mee te kunnen nemen bij de bepaling van de footprint.
De meest voorkomende van deze gassen zijn methaan, lachgas en koudemiddelen. Emissies van deze gassen worden op basis van wetenschappelijk onderzoek omgerekend naar het vergelijkbare effect van CO₂ en daarmee uitgedrukt in CO₂-equivalenten. Hiermee kunnen deze opgeteld worden bij de CO₂-emissies.
Wat is een tonkilometer?
Binnen de categorie Goederenvervoer wordt er gewerkt met de eenheid tonkilometer. Dit betreft de afstand die 1 ton goederen in een bepaald transportmiddel aflegt. Transporteert u 10 ton goederen over 50 km dan rekent u met 500 tonkm.
Wat zijn biogene emissies
Biogene CO₂‑emissies zijn emissies die ontstaan bij de verbranding of oxidatie van biomassa. Het zijn CO₂‑emissies die in reguliere emissiefactoren niet worden meegerekend, omdat de koolstof kortcyclisch is. Biogene emissie neemt u niet op in uw CO₂‑footprint maar presenteert u naast uw CO₂‑footprint (alleen indien deze relevant zijn).
Mijn emissiefactor staat er niet bij
Mijn brandstof staat niet in de lijst van CO2-emissiefactoren
Dat is meestal omdat de Well to Tank emissies van deze brandstoffen niet bekend zijn, zodat we deze niet kunnen publiceren. Vraag uw leverancier om informatie te sturen naar CO2emissiefactoren.nl. Na beoordeling kan de brandstof dan eventueel aan de lijst worden toegevoegd. Toelichting: Er zijn producenten die een reguliere brandstof onder een merknaam uitbrengen, waardoor het een andere brandstof lijkt te zijn. Meestal hebben deze brandstoffen dezelfde Tank to Wheel emissies als de reguliere brandstof, of net iets lager waar dan vaak ook mee geadverteerd wordt. De Well to Tank emissies van deze brandstoffen kunnen dan juist weer hoger zijn, omdat de brandstof extra bewerkingsstappen ondergaat voordat deze op de markt gebracht wordt. Vaak zijn dit brandstoffen die schoner verbranden en toegepast worden omdat ze de luchtvervuilende emissies terugbrengen. Dit heeft echter geen significant effect op de CO₂‑emissie.
Waarom staan er geen CO2-emissies van grondstoffen in de lijst?
Grondstoffen vallen in de categorie ‘scope 3’ emissies. Ze zijn zeer divers en de emissies zijn sterk afhankelijk van de achterliggende productieketen. Het is niet mogelijk om voor een bepaalde grondstof één emissiefactor te publiceren. Emissiefactoren van grondstoffen kunt u wellicht wel vinden in bijvoorbeeld LCA-databases, ketenanalyses of opvragen bij leveranciers. Tip: Voordat u met emissiefactoren van grondstoffen gaat rekenen is het belangrijk om goed te onderzoeken welke afbakening is meegenomen bij de bepaling van het door u gevonden cijfer en hoe actueel de cijfers zijn. Wij adviseren hiervoor een expert in te schakelen.
Waarom staan afvalstromen niet in de lijst van CO2-emissiefactoren?
Dat heeft meerdere redenen. Inhoudelijk: Afval is een ander milieuthema dan CO₂‑uitstoot. Wij adviseren om dit te benaderen vanuit het werkveld ‘circulaire economie’. Beschikbaarheid data: Er is niet één emissiefactor voor afval te bepalen. Deze is namelijk sterk afhankelijk van de logistiek, de samenstelling en verwerkingsroutes van uw inzamelaar. Daarom zijn er ook veel verschillende emissiefactoren van afval in omloop. Mocht u toch een emissiefactor voor uw afval willen bepalen, dan kunt u eventueel uw afvalverwerker om een emissiefactor vragen die het beste past bij uw situatie. Bruikbaarheid data: Emissiefactoren die alleen inzameling, transport en eventueel de verwerking van het afval meenemen (dit zijn scope 3 emissies), zijn direct bruikbaar. Als emissiefactoren ook de (vaak positieve) milieu-impact van recycling meenemen, komt er ook nog een ander aspect bij. In de emissie-inventaris (van de ontdoener van het afval) moet dan namelijk ook de milieu-impact van het inkopen van de grondstoffen worden meegenomen, zodat het uiteindelijke plaatje weer kloppend is.
Is er een emissiefactor van een dag thuiswerken?
Nee, deze is er niet, al zijn er wel schattingen gemaakt door bijvoorbeeld Stimular. Maar de emissie van thuiswerken is per persoon/huishouden zo verschillend dat daar eigenlijk geen exact cijfer op te plakken is.
Hoe moet ik de CO2-emissiefactor van mijn specifieke HVO-mengsel berekenen?
HVO-mengsels zijn gemaakt van een mix tussen Diesel puur en HVO (een vorm van biodiesel). Deze kunt u naar rato berekenen met de emissiefactoren (EF) van Diesel puur en HVO. Rekenvoorbeeld HVO10: 0,1 * EF Biodiesel HVO + 0,9 * EF Diesel puur = EF HVO10. Let op: dit geldt alleen als de HVO is gemaakt van afvalstoffen en voldoet aan de NTA 8080 (duurzaamheidseisen aan biomassa).
Rekenen met stroom
Mag teruggeleverde groene stroom in mijn footprint worden weggestreept tegen ingekochte grijze stroom?
Nee, dit kan niet zomaar. Meestal wordt teruggeleverde groene stroom aan het energiebedrijf verkocht samen met de GvO die erbij hoort. Deze stroom wordt dus ook weer als groen aan een derde partij doorverkocht. Als u deze teruggeleverde stroom van uw eigen footprint afhaalt en de derde partij doet dat ook, dan wordt deze dus dubbel gerekend. Om dit te voorkomen moet alle ingekochte grijze stroom als grijs worden gerekend. Grijze stroom kan niet worden ‘vergroend’ met teruggeleverde groene stroom.
Wanneer gebruik je een specifieke stroomfactor en wanneer het gemiddelde (gridmix)?
worst case = grijze stroom. De afspraak bij LCA en footprintberekeningen is dat er wordt gerekend met ‘worst case’ -cijfers wanneer de herkomst van een emissiebron onbekend is. De emissiefactor van ‘stroom onbekend (gridmix)’ levert een kleinere footprint op die van grijze stroom omdat dit een gemiddelde weergeeft inclusief opgewekte groene stroom. Door gebruik van de factor ‘stroom onbekend’ zou een footprint dus te positief kunnen worden ingeschat. Correctie achteraf (wanneer de bron wel bekend is) kan leiden tot een negatieve bijstelling van de footprint. Door gebruik van de ‘worst-case’ factor van grijze stroom kan dit worden voorkomen.
Dubbel berekenen: Sommige systemen vragen om twee stroom-berekeningen te maken, een market-based EN een location based footprint. De location-based factor weerspiegelt het nationale gemiddelde (de gridmix, stroom onbekend). De marketbased factor is wat u inkoopt (grijs, groen, of uw stroom etiket).
Wat is de location based factor voor elektriciteit
De location based factor weerspiegelt het landelijke gemiddelde emissiecijfer voor alle in Nederland opgewekte stroom. Dus groen en grijs door elkaar. Deze factor wordt elk jaar aangepast en is afhankelijk van hoeveel groene stroom is bijgeplaatst en met welke grondstoffen de resterende grijze stroom is opgewekt (gas of kolen). IN onze lijst is dat de factor voor stroom onbekend (gridmix).
Waarom raden wij aan om buitenlandse groene stroom als grijze stroom te rekenen?
Het is op dit moment gangbaar in Nederland om buitenlandse groene stroom als grijze stroom te rekenen. Het is echter geen bindend advies. Let op, er zijn wel certificeringen die eisen dat u op deze manier rekent (zoals de CO₂‑Prestatieladder). Toelichting: De inkoop van groene stroom gebeurt aan de hand van de Garantie van Oorsprong (GvO’s). De kostprijs van GvO’s is zodanig dat het financieel aantrekkelijk is voor een gemiddelde producent om projecten voor groene stroom te ontwikkelen. Zo is er minder subsidie nodig van de overheid. Door de inkoop van GvO’s draag je bij aan een snellere ontwikkeling van groene stroom in Nederland. In andere Europese landen bestaat de GvO-markt ook, maar deze wordt niet actief gebruikt. De markt is niet functioneel, Europese GvO’s zijn relatief goedkoop. Het levert geen financiële prikkel op voor producenten om te investeren in projecten voor groene stroom. Het inkopen van Europese GvO’s heeft daarmee geen meerwaarde op de groei van groene stroom in andere Europese landen.
Wat is de market-based factor voor elektriciteit?
De market based factor is afhankelijk van wat u inkoopt aan stroom. Dat kan groene stroom zijn, of grijze stroom. Kijk op uw contact, of vraag de GVO's (garanties van oorsprong) op bij uw leverancier om dat te achterhalen.
Veelgestelde vragen van consumenten
Waar kan ik als consument CO2-cijfers allemaal tegenkomen?
Als consument kunt u CO₂‑cijfers tegenkomen op veel verschillende plekken. Zo zijn er instrumenten om uw persoonlijke CO₂‑voetafdruk te meten, websites om uw CO₂‑uitstoot van bijvoorbeeld vliegreizen, autokilometers of energiegebruik te compenseren en u kunt de CO₂‑uitstoot van verschillende vervoersmiddelen vergelijken op diverse CO₂‑vergelijkers.
Hoe kan ik weten of de lijst van CO2-emissiefactoren is gebruikt in een CO2-instrument?
Instrumenten die de lijst CO₂‑emissiefactoren gebruiken en dat bij ons hebben aangegeven, worden opgenomen op deze website. Zie de pagina instrumenten. Vaak wordt bij een CO₂‑instrument niet aangegeven welke basiscijfers er gebruikt zijn. U kunt de beheerder van het CO₂‑instrument vragen welke basiscijfers er gebruikt zijn.
Hoe is de lijst CO2-emissiefactoren samengesteld?
De lijst CO₂‑emissiefactoren is een realisatie van een breed gedragen wetenschappelijk verantwoorde lijst van CO₂‑cijfers, op basis van algemeen geaccepteerde uitgangspunten. Zie voor verdere uitleg bij Hoe werkt het.
Wat kan ik als consument met de lijst CO2-emissiefactoren?
De lijst CO₂‑emissiefactoren is bedoeld voor iedereen die zich bezighoudt met CO₂‑emissiefactoren, CO₂‑tools en CO₂‑vergelijking. U kunt de lijst CO₂‑emissiefactoren tegenkomen in instrumenten. Zie antwoord op ‘Waar kan ik CO₂‑emissiefactoren allemaal tegenkomen?’.
Welke instrumenten gebruiken de lijst CO2-emissiefactoren?
Op de pagina instrumenten is te zien welke instrumenten gericht zijn op consumenten.
Wie hebben meegewerkt aan de samenstelling van de lijst CO2-emissiefactoren?
De lijst CO₂‑emissiefactoren is het initiatief van SKAO, Stimular, Connekt, Milieu Centraal en de Rijksoverheid en is tot stand gekomen in samenwerking met diverse stakeholders. De lijst CO₂‑emissiefactoren is in het startjaar 2014 financieel mogelijk gemaakt door het ministerie van Infrastructuur en Milieu in de vorm van een Green Deal. Zie Over ons voor meer uitleg over de initiatiefnemers.
Veelgestelde vragen van zakelijke bezoekers
Wat kan ik met de lijst CO2-emissiefactoren?
De lijst CO₂‑emissiefactoren geeft een overzicht van kentallen die gebruikt kunnen worden voor carbon footprinting: het toerekenen van CO₂ aan bedrijfsactiviteiten. Met de cijfers kan bijvoorbeeld de CO₂‑uitstoot worden berekend van de vervoermiddelen die door een bedrijf worden ingezet of de CO₂‑uitstoot die het woon-werkverkeer van een werknemer veroorzaakt. Zie 'Hoe werkt het' voor meer informatie.
Welke instrumenten gebruiken de lijst CO2-emissiefactoren?
Zie de instrumenten voor een overzicht van de instrumenten die de lijst CO₂‑emissiefactoren gebruiken. Wilt u de lijst gebruiken in uw CO₂‑instrument? Neem dan een duidelijke bronverwijzing op en laat het ons weten via CO2emissiefactoren@rws.nl. Gebruik is gratis.
Wie hebben meegewerkt aan de samenstelling van de lijst CO2-emissiefactoren?
De lijst CO₂‑emissiefactoren is het initiatief van SKAO, Stimular, Connekt, Milieu Centraal en de Rijksoverheid en is tot stand gekomen in samenwerking met diverse stakeholders. De lijst CO₂‑emissiefactoren is in het startjaar 2014 financieel mogelijk gemaakt door het ministerie van Infrastructuur en Milieu in de vorm van een Green Deal. Zie Over ons voor meer uitleg over de initiatiefnemers.
Waarom is uniformiteit belangrijk?
Het gebruik van verschillende CO₂‑cijfers kan voor verwarring zorgen waardoor het vertrouwen in CO₂‑cijfers en in de afzenders ervan ondermijnd kan worden. Door het gebruik van deze eenduidige lijst en transparant uitleg te geven, wordt vergelijken makkelijker en wordt de focus teruggebracht naar het primaire doel: het omlaag brengen van CO₂‑uitstoot.
Hoe is de lijst CO2-emissiefactoren samengesteld?
De lijst CO₂‑emissiefactoren is een realisatie van een breed gedragen wetenschappelijk verantwoorde lijst van CO₂‑cijfers, op basis van algemeen geaccepteerde uitgangspunten. Zie voor verdere uitleg Hoe werkt het en de algemene toelichting.
Hoe kan ik weten of de lijst van CO2-emissiefactoren is gebruikt in een CO2-instrument?
Instrumenten zijn zelf verantwoordelijk voor de juiste bronverwijzingen. U kunt de beheerder van het CO₂‑instrument vragen welke CO₂‑emissiefactoren er gebruikt zijn. Instrumenten die de lijst CO₂‑emissiefactoren gebruiken en dat bij ons hebben aangegeven, worden opgenomen op deze website. Zie de pagina instrumenten.
Voor wie is de lijst CO2-emissiefactoren relevant?
De lijst CO₂‑emissiefactoren is bedoeld voor iedereen die zich bezighoudt met CO₂‑emissiefactoren, CO₂‑tools, rapportages waarvoor CO₂‑uitstoot van belang is en CO₂‑vergelijking.