Skip to content
Kg CO₂-eq /
Je bekijkt nu de emissiefactoren waarmee je footprints kan berekenen over het jaar 2020.
Let op: Werk altijd met de emissiefactoren uit hetzelfde jaar waarover je de footprint berekent.

Intercontinentaal
(> 2.500 km)

Toelichting

Het is van belang om een onderscheid te maken in de afstandsklassen voor vliegreizen. Dit omdat de emissies voor landen, taxiën en opstijgen (LTO emissies) bij korte vluchten een aanzienlijk aandeel in het totaal opleveren maar bij lange vluchten slechts een fractie. Voorts is het zo dat niet-CO₂ effecten juist bij lange vluchten een groter aandeel hebben. Ten slotte moeten we hier aangeven dat in de cijfers ook zogenaamde CO₂‑equivalenten zijn berekend, dus inclusief klimaateffecten van niet-CO₂ emissies, maar dat die voor luchtvaart niet volgens daarvoor voor andere vervoerwijzen geldende methodes kan worden bepaald. Een wetenschappelijk gefundeerde methode laat nog altijd op zicht wachten. De pure CO₂‑emissies zijn ongeveer 80% lager dan hiernaast weergegeven.

Totaal (WTW)
0,569
Kg CO₂-eq / kWh
Verbrandingsemissies (TTW)
0,530
Kg CO₂-eq / kWh
Ketenemissies (WTT)
0,039
Kg CO₂-eq / kWh
-
-
Kg CO₂-eq / kWh
* Omrekenfactor: 0.25833
Bronnen
Gewijzigd per
Kg CO₂-eq / kWh
Datum
Totaal (WTW)
Verbrandingsemissies (TTW)
Ketenemissies (WTT)
-
1 januari 2025 1
0,705
0,619
0,085
-
1 januari 2022
0,608
0,542
0,070
-
1 januari 2020
0,569
0,530
0,039
-
1
Ongeldig! Was foutief overgenomen van oude website. Gecorrigeerd 6-2-2025