Intercontinentaal
(> 2.500 km)
Toelichting
Het is van belang om een onderscheid te maken in de afstandsklassen voor vliegreizen. Dit omdat de emissies voor landen, taxiën en opstijgen (LTO emissies) bij korte vluchten een aanzienlijk aandeel in het totaal opleveren maar bij lange vluchten slechts een fractie. Voorts is het zo dat niet-CO₂ effecten juist bij lange vluchten een groter aandeel hebben. Ten slotte moeten we hier aangeven dat in de cijfers ook zogenaamde CO₂‑equivalenten zijn berekend, dus inclusief klimaateffecten van niet-CO₂ emissies, maar dat die voor luchtvaart niet volgens daarvoor voor andere vervoerwijzen geldende methodes kan worden bepaald. Een wetenschappelijk gefundeerde methode laat nog altijd op zicht wachten. De pure CO₂‑emissies zijn ongeveer 80% lager dan hiernaast weergegeven.
Bronnen
-
CEDelft, 2015, STREAM Personenvervoer, emissiekentallen modaliteiten 2011
- 1
- Ongeldig! Was foutief overgenomen van oude website. Gecorrigeerd 6-2-2025