Elektrisch
Grijze stroom
Toelichting
Uitgegaan is van een middelgrote auto (autosegment C ) met bouwjaar 2017 of nieuwer, met een bijbehorende wegtypeverdeling. De well-to-tank-emissies van de elektrische auto zijn in deze gebaseerd op de emissies van de grijze stroom (zie elektriciteit). Wordt een specifieke energiebron ingekocht dan dient de emissiefactor van de betreffende elektriciteit te worden gebruikt, vermenigvuldigd met het geschatte verbruik van een middelgrote elektrische auto: 0,1984 kWh/vkm (inclusief 13% laadverlies) De voertuigkilometers kan men om rekenen naar reizigerskilometers door te delen door het aantal inzittenden. Dat kan bij de reizen waar het aantal inzittenden bekend is. De gemiddelde bezettingsgraad van auto's is 1,39.
Totaal (WTW)
0,451
Kg CO₂-eq / kWh
Verbrandingsemissies (TTW)
0
Kg CO₂-eq / kWh
Ketenemissies (WTT)
0,451
Kg CO₂-eq / kWh
-
-
Kg CO₂-eq / kWh
* Omrekenfactor: 0.23056
Bronnen
-
MIlieucentraal, 2022, Methodiek CO2 emissiefactoren personenvervoer auto
Gewijzigd per
Kg CO₂-eq / kWh
Datum
Totaal (WTW)
Verbrandingsemissies (TTW)
Ketenemissies (WTT)
-
1 januari 2025
0,494
0
0,494
-
1 januari 2024
0,473
0
0,473
-
1 januari 2022
0,451
0
0,451
-
1 januari 2020
0,399
0
0,399
-