Skip to content
Kg CO₂-eq /

Goederenvervoer

In deze tabel staan CO₂‑emissiefactoren die kunnen worden gebruikt voor het bepalen van de footprint voor goederenvervoer per gereden tonkm. Een tonkilometer is 1 ton goederen dat 1 km in een bepaald transportmiddel aflegt. Als u bijvoorbeeld 10 ton goederen laat transporteren naar een klant 50 km verderop, dan is dat 500 tonkm.

Tip: Het is nauwkeuriger om de uitstoot van uw goederenvervoer te bepalen aan de hand van de werkelijk gebruikte hoeveelheid brandstoffen. Als deze data niet bekend zijn, geven de onderstaande emissiefactoren een goede benadering van de emissies.

Onderstaande factoren hebben betrekking op:

  • De verbrandingsemissies van de gebruikte brandstoffen, ook wel tank-to-wheel (TtW) emissies genoemd.
  • De ketenemissies voor de productie van de gebruikte brandstoffen (voorketen). In het geval van vervoer worden deze ook wel de well-to-tank (WtT) emissies genoemd. Het gaat hier om de processen bij de conversie van energiebron naar energiedrager, bijvoorbeeld raffinage van olie.
  • De totale emissies: De optelsom van beide ketenonderdelen: Het gebruik van energie + de voorketen; well-to-wheel (WtW) emissies.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen zogenaamd bulk- en stukgoederen aan de ene kant en containervervoer aan de andere kant, omdat de beladingsgraad en het aantal productieve kilometers tussen beide soorten vervoer sterk kan verschillen. Het gemiddelde gewicht van een volle 20 voetscontainer (1 TEU) is 10,5 ton.

De onderstaande emissies per tonkilometer zijn berekend middels een schatting van de gemiddelde belading van het type vrachtvervoer (modaliteit), een gemiddelde (weg)situatie en het gemiddelde percentage productieve kilometers cq. leegrijden van de bepaalde modaliteit. Bij gebruik gaat u uit van de werkelijk afgelegde afstand met het vervoermiddel (niet op basis van vogelvlucht afstanden). Voor- en natransport is niet meegenomen in de emissiecijfers.

N.B: De lijst gaat zoveel mogelijk uit van gemiddelde waarden om de hanteerbaarheid te vergroten en een degelijke footprint te kunnen berekenen. Voor meer exacte (bijv. zogenaamde modal shift-) berekeningen verwijzen we naar het brondocument, waarin veel meer en specifiekere data zijn opgenomen.

Bulk- en stukgoederen - Luchtvracht
Kg CO₂-eq / kWh
Totaal (WTW)
Verbrandingsemissies (TTW)
Ketenemissies (WTT)
Biogene emissies
Luchtvaart Lange afstand
0,336
0,263
0,073
-
Bulk- en stukgoederen - Spoorvervoer
Totaal (WTW)
Verbrandingsemissies (TTW)
Ketenemissies (WTT)
Biogene emissies
Trein Combinatie
0,432
0,144
0,288
-
Trein Diesel
0,322
0,246
0,076
-
Trein Elektrisch
0,463
0
0,463
-
Bulk- en stukgoederen - Watervervoer
Totaal (WTW)
Verbrandingsemissies (TTW)
Ketenemissies (WTT)
Biogene emissies
Zeevaart Deep Sea
0,360
0,257
0,103
-
Zeevaart Gemiddelde
0,360
0,257
0,103
-
Zeevaart Kustvaart
0,344
0,282
0,063
-
Bulk- en stukgoederen - Wegvervoer
Totaal (WTW)
Verbrandingsemissies (TTW)
Ketenemissies (WTT)
Biogene emissies
Bestelauto <2 ton
0,329
0,250
0,080
-
Vrachtwagen < 10 ton
0,327
0,248
0,079
-
Vrachtwagen LZV
0,340
0,268
0,084
-
Containers - Spoorvervoer
Totaal (WTW)
Verbrandingsemissies (TTW)
Ketenemissies (WTT)
Biogene emissies
Trein Combinatie
0,405
0,113
0,292
-
Trein Diesel
0,335
0,248
0,087
-
Trein Elektrisch
0,491
0
0,491
-
Containers - Watervervoer
Totaal (WTW)
Verbrandingsemissies (TTW)
Ketenemissies (WTT)
Biogene emissies
Zeevaart Deep Sea
0,360
0,300
0,060
-
Zeevaart Gemiddelde
0,360
0,300
0,060
-
Zeevaart Kustvaart
0,349
0,284
0,065
-
Containers - Wegvervoer
Totaal (WTW)
Verbrandingsemissies (TTW)
Ketenemissies (WTT)
Biogene emissies
Vrachtwagen > 20 ton
0,332
0,252
0,080
-
Vrachtwagen LZV
0,327
0,249
0,078
-