Elektrisch
Gemiddelde stroommix
Toelichting
Uitgegaan is van een middelgrote auto (autosegment C ) met bouwjaar 2017 of nieuwer, met een bijbehorende wegtypeverdeling. De well-to-tank-emissies van de elektrische auto zijn in deze gebaseerd op de emissies van de gemiddelde stroommix (zie elektriciteit). Wordt een specifieke energiebron ingekocht dan dient de emissiefactor van de betreffende elektriciteit te worden gebruikt, vermenigvuldigd met de geschatte verbruik van een elektrische auto: 0,2028 kWh/vkm (inclusief 13% laadverlies). De voertuigkilometers kan men om rekenen naar reizigerskilometers door te delen door het aantal inzittenden. Dat kan bij de reizen waar het aantal inzittenden bekend is. De gemiddelde bezettingsgraad van auto's is 1,31 (Bron 39).
Totaal (WTW)
0,081
Kg CO₂-eq / MegaJoule
Verbrandingsemissies (TTW)
0
Kg CO₂-eq / MegaJoule
Ketenemissies (WTT)
0,081
Kg CO₂-eq / MegaJoule
Biogene Emissies
-
Kg CO₂-eq / MegaJoule
* Omrekenfactor: 0.83
Bronnen
-
MIlieucentraal, 2022, Methodiek CO2 emissiefactoren personenvervoer auto
-
Milieucentraal, 2024, Methodiek CO2 emissiefactoren personenvervoer auto
Gewijzigd per
Kg CO₂-eq / MegaJoule
Datum
Totaal (WTW)
Verbrandingsemissies (TTW)
Ketenemissies (WTT)
Biogene Emissies
1 januari 2025
0,051
0
0,051
-
1 januari 2024
0,056
0
0,056
-
1 januari 2022
0,071
0
0,071
-
1 januari 2020
0,065
0
0,065
-