Elektrisch
Groene stroom
Toelichting
Uitgegaan is van een middelgrote auto (autosegment C ) met bouwjaar 2017 of nieuwer, met een bijbehorende wegtypeverdeling. De well-to-tank-emissies van de elektrische auto zijn in deze gebaseerd op de gemiddelde emissies van de groene stroom waarbij stroom uit wind, zon, water en biomassa zijn meegerekend (zie Bron 39). Wordt een specifieke energiebron ingekocht dan dient de emissiefactor van de betreffende elektriciteit te worden gebruikt, vermenigvuldigd met de geschatte verbruik van een elektrische auto: 0,2028 kWh/vkm (inclusief 13% laadverlies). De voertuigkilometers kan men om rekenen naar reizigerskilometers door te delen door het aantal inzittenden. Dat kan bij de reizen waar het aantal inzittenden bekend is. De gemiddelde bezettingsgraad van auto's is 1,31.
Bronnen
-
MIlieucentraal, 2022, Methodiek CO2 emissiefactoren personenvervoer auto
-
Milieucentraal, 2024, Methodiek CO2 emissiefactoren personenvervoer auto